featured-image

دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی جوشکاری

ما معتقدیم دو نکته هست که هیچ کس نباید در مورد آنها کوتاهی کند: کیفیت و ایمنی.

طیف محصولات نوآورانه امروز دارای کیفیت ثابتی است تا بتواند تمام نیازهای جوشکاری افراد را برآورده و در عین حال ایمنی آنها را تضمین کند. از طرفی خود جوشکاران هم باید از نظر سلامت و بهداشت کاملا در امان باشند تا بدون کوچک‌ترین تهدیدی به ارائه خدمات بپردازند.

جوشکاری که یکی از بهترین فرآیندها برای اتصال فلزات به یکدیگر است، جوشکار را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد که می‌تواند برای سلامتش مضر باشد. اما خوشبختانه، پیروی از بعضی اقدامات ایمنی جوشکاری می‌تواند احتمال آسیب دیدگی فرد را به حداقل برساند.

این نوشتار روش‌های ایمنی جوشکاری را که باید با جدیت دنبال شوند به اشتراک می‌گذارد:

 

۱. کتابچه راهنما در حکم کتاب مقدس شماست

کتابچه راهنمای عملیاتی برای جوشکاران دارای اطلاعاتی کلیدی در مورد ماشین‌های جوشکاری و اقدامات ایمنی پیرامون آن است که باید بطور کامل رعایت شود. همراه با این اقدامات، کتابچه راهنما به جوشکاران کمک می‌کند تا از حداکثر پتانسیل دستگاه استفاده کنند. سازنده دستگاه جوش بهترین راه برای کار با آن را می‌داند و ایمنی جوش را در اولویت قرار می‌دهد. آن را با ارزش در نظر بگیرید و برای هر سؤالی مورد استفاده خود قرارش دهید. به قول قدیمی‌ها، کار از محکم کاری عیب نمی‌کند!

 

۲. از نگاه کردن به قوس جوش جداً خودداری کنید

در حالی که دو قطعه فلزی را به هم جوش می‌دهید، محافظت از چشم‌های‌تان خیلی خیلی ضروری است. زمانی که الکترود جوشکاری به قطعه کار برخورد می‌کند قوس را تشکیل می‌دهد که برای چشم مضر است؛ به همین خاطر هنگام استفاده از ماشین‌آلات جوشکاری همیشه باید ایمنی را رعایت کرد (اگر بینایی‌تان برای‌تان عزیز است!). پوشیدن کلاه ایمنی مناسب با روش‌های جوشکاری ایمنی را بالا می‌برد و به شما کمک می‌کند تا از هر نوع آسیب فیزیکی محافظت شوید: هم از ناحیهء چشم‌ها و هم از ناحیهء ریه‌ها، پوست، گوش‌ها و غیره.

در همین زمینه:  بهترین الکترود جوشکاری چند منظوره

ایمنی در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۳. لباس ایمنی

هیچ لباس غیر رسمی نمی‌تواند ایمنی شما را در حین انجام جوشکاری تامین کند. مهم نیست که کار جوشکاری چقدر بزرگ یا کوچک باشد، در هر حال باید از لباس مناسب استفاده کنید: شامل یک کلاه ایمنی با درجه حفاظت کارآمد، دستکش و لباس که با اقدامات ایمنی جوش مطابقت داشته و همگی آنها در برابر شعله مقاوم باشند. ژاکت جوشکاری مناسب به این خاطر توصیه می‌شود که جایگزین دیگری ندارد و باید بی هیچ بهانه‌ای پوشیده شود.

 

۴. یک محل کار تمیز ایده‌آل است

یک فضای کاری درهم و برهم باعث می‌شود که برای کار کردن فضای کمتری در اختیار داشته باشید و ریسک اتفاقات احمقانه برای‌تان بیشتر شود. هر ماده مصرفی جوشکاری باید به طور ایمن و بر اساس نیاز برای کاری که در دست دارید، دَم دست‌تان قرار بگیرد. در حالت ایده‌آل، فقط تجهیزات مورد نیاز باید دور و برتان باشد.

 

۵. فضای کافی برای تنفس مناسب ضروری است

دود و دمی در طول فرآیند جوشکاری تولید می‌شود که می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند؛ مثلا ممکن است در دراز مدت به مشکلاتی از قبیل عفونت ریه و مشکلات تنفسی مبتلا شوید. به همین خاطر باید همیشه از این هوای سمی اجتناب کرد. موقع انجام فرآیند جوشکاری، از اقدامات ایمنی مثل هود اگزوز استفاده کنید که فضایی را برای ورود هوای تنفسی و عبور بخارات سمی ایجاد می‌کند؛ این کمک کننده‌های تنفسی به طور خاص برای جوشکاری ساخته شده‌اند.

 

⚠️ نکته مهم: تمام کبریت‌ها و فندک‌های موجود در محیط باید در حین جوشکاری خاموش باشند تا احتمال هر نوع آتش‌سوزی از بین برود.

در همین زمینه:  روش انتخاب بهترین ماسک جوشکاری

منبع: D&H Sécheron

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post