featured-image

راهنمای آسان سخت‌کاری یا هاردفیسینگ فلزات

قبل از اینکه به تکنیک‌ها و فرآیند جوش سخت‌کاری یا هاردفیسینگ بپردازیم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که این تکنیک به چه معناست. تکنیک جوش سخت‌کاری برای کارآمدتر کردن تجهیزات با به حداقل رساندن اکسیداسیون و اعوجاج و مقاومت در برابر خرد شدن و خوردگی استفاده می‌شود. این فرآیند در مقایسه با خرید تجهیزات کاملاً جدید بمنظور جایگزینی تجهیزات فرسوده مقرون به صرفه است.

هاردفیسینگ یک ماشین شامل قرار دادن یک ماده سخت‌تر روی فلز پایه برای افزایش طول عمر آن است. به طور کلی، هاردفیسینگ به شکل الکترود های سخت‌کاری تخصصی، برای جوشکاری میگ یا جوشکاری قوس الکتریکی است. روش سریع و آسانی است که به کاهش تعداد قطعات یدکی نگهداری شده در انبار موجودی کمک می‌کند.

هاردفیسینگ چیست | آلیاژ جوش پارسه

کاهش قابل توجه هزینه تولید و به عقب انداختن زمان از کار افتادن ماشین آلات، دلیل اصلی رواج استفاده از ماشین آلات هاردفیسینگ در صنایع غذایی، پتروشیمی، معدن، برق، سیمان، نیشکر و فولاد است. استفاده از این تکنیک هاردفیسینگ می‌تواند ماشین‌های جدید را مقاوم کند و عمر آنها را تا ۳۰۰٪ افزایش دهد. در صورت استفاده بر روی تجهیزات قدیمی، هارد فیسینگ می‌تواند قطعات فرسوده را با هزینه ای ۷۵-۲۵٪ کمتر از هزینه تعویض آن قطعات به وضعیت تقریباً جدید بازگرداند.

چه موادی در فرآیند هاردفیسینگ قابل استفاده هستند

صرف نظر از صنعتی که دستگاه در آن استفاده می‌شود، یک الکترود سخت‌کاری مشخص وجود دارد که می‌تواند به طور مناسب برای ارائه حداکثر مقاومت در برابر سایش و فرسایش استفاده شود.

در همین زمینه:  انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش سوم و پایانی)

با این حال، مواد متداول که به طور گسترده در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از NOREM، آلیاژهای کاربید کروم، آلیاژهای مبتنی بر استلیت یا کبالت و آلیاژهای مبتنی بر نیکل.

آلیاژهای کاربید یا کاربید کروم عموماً برای رفع خراش‌های سطحی روی ماشین‌ها استفاده می‌شوند. در اینجا سایش بسیار کم است و می‌تواند ناشی از اعمال شستشوی مواد در اطراف تجهیزات باشد. در صورتی که مایل به اضافه کردن نام گروه یا اطلاعات اضافی هستید یا نیاز به افزودن رنگ برای اصلاح کار دارید، می‌شود از مهر زنی داغ بعد از هاردفیسینگ استفاده کنید. اکثر صنایع تجاری از فیلم‌ها یا فویل‌ها برای افزودن یک لایه محافظ اضافی و/یا دادن جلوه فلزی به دستگاه استفاده می‌کنند.

هاردفیسینگ یا سخت کاری فلز | آلیاژ جوش پارسه

مراحل قبل از انجام هاردفيسینگ دستگاه

مشکلی که در دست است یک دستگاه فرسوده است و گامی که بلافاصله لازم است، سخت‌کاری آن است. اما قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که این مراحل را دنبال کنید:

  • دستگاه و به خصوص قطعاتی که باید هاردفیس شوند را به خوبی تمیز کنید.
  • آن را از هرگونه آلودگی مثل گریس، خاک، روغن یا زنگ پاک کنید.
  • در صورت لزوم، لایه های سخت و/یا ترک های قدیمی را با استفاده از روش قوس یا پلاسما حذف کنید.
  • اندازه، شکل و محل تجهیزات یا قطعات آن، روش جوشکاری مورد استفاده برای سخت‌کاری را تعیین می‌کند. پس حتما این نکات را در نظر داشته باشید.

برای سخت‌کاری معمولاً از دستگاه جوشکاری استیک (SMAW) به دلیل قابلیت حمل خیلی زیاد آن و یا از روش جوشکاری با هسته شار (FCAW) استفاده می‌شود. برای جوشکاری قطعات بزرگ و ضخیم‌تر به طور منظم، شرکت‌ها از فرآیند جوشکاری قوس زیر آب (SAW) هم استفاده می‌کنند.

در همین زمینه:  چرخه وظیفه در فرآیند جوشکاری چیست

هاردفیسینگ | آلیاژ جوش پارسه

نتیجه

هاردفیسینگ یک تکنیک ارزشمند است که می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان شما کمک کند. اگر می‌خواهید در مورد جوشکاری و همه چیز پیرامون آن بیشتر بدانید، مطالب ما را بطور کامل پیگیری کنید. دنیای جوشکاری ممکن است کمی پیچیده باشد، اما وقت گذاشتن برای یادگیری، کار ارزنده‌ای است که شما را قدم به قدم با آن آشنا می‌کند.

منبع: D&H Sécheron

 

دیدگاه شما

there is no comment's for this post