featured-image

انواع الکترود استیل روکشدار

الکترود روکشدار استیل، برای اتصال استیل‌های ضد زنگ استفاده می‌شوند. این الکترودها با مواد مختلفی روکش شده‌اند که خواص متفاوتی را برای فلز جوش فراهم می‌کنند.

 

انواع الکترود استیل روکش‌دار

چهار نوع پوشش برای الکترودهای استیل ضد زنگ وجود دارد: 15، 16، 17 و 2612 و می‌دانید که شماره روکش بخشی از نام الکترود است. مثلا، نام‌های E308-15، E308-16 و E308-17، نوع روکش، قطبیت و موقعیت جوش را تعیین می‌کنند و بعنوان نمونه یک الکترود “15” دارای روکش شار مبتنی بر آهک است. متداول‌ترین انواع الکترودهای استیل ضد زنگ از نوع آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، رسوبی-سختی و دوبلکس‌اند. انتخاب الکترود به نوع استیل ضد زنگ جوش داده شده و خواص مورد نظر فلز جوش بستگی دارد.

 

رایج‌ترین الکترود استیل

استیل‌های ضد زنگ آستنیتی خیلی رایج‌اند و برای مقاومت در برابر خوردگی کاربرد دارند و معمولاً با الکترودهای E308 یا E309 استفاده می‌شوند. E308 نوعی الکترود استیل ضد زنگ است که برای اتصال انواع رایج استیل‌های ضد زنگ آستنیتی مثل 301، 302، 304 و 3053 بکار می‌رود. E309L-15، E309L-16، E309L-17 و E309L-26 هم برای جوشکاری استیک یا SMAW استیل‌های ضد زنگ آستنیتی استفاده می‌شوند.

مقاوم‌ترین الکترود استیل

استیل‌های ضد زنگ فریتی در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون دارای مقاومتی استثنایی‌اند و معمولاً با الکترود E410 جوش داده می‌شوند. E410 یک استیل ضد زنگ فریتی است که مقاومت استثنایی در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون دارد. این الکترودها عمدتاً برای جوشکاری فلزات غیر مشابه از جمله استیل ضد زنگ، آلیاژهای نیکل و فولاد کربن1 استفاده می‌شوند.

در همین زمینه:  ۹ نکته و ترفند برای بهبود جوشکاری استیک با الکترود

استیل‌های ضد زنگ مارتنزیتی کمتر از استیل‌های ضد زنگ آستنیتی یا فریتی رایج هستند. آنها استحکام و سختی بالایی دارند اما نسبت به سایر انواع استیل‌های ضد زنگ در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارند و معمولاً با الکترودهای E410 یا E420 جوش داده می‌شوند.

 

الکترودهای استیل دوبلکس

استیل‌های ضد زنگ دوبلکس دارای ریزساختار دو فازی‌ هستند که از هر دو فاز آستنیتی و فریتی تشکیل شده‌اند و در برابر خوردگی مقاومت عالی و استحکام بالایی دارند. استیل‌های ضد زنگ دوبلکس معمولاً با الکترودهای E2209 یا الکترود E2594 جوش داده می‌شوند. بعنوان مثال E2209 یک الکترود با درجه دوبلکس است که ویژگی‌های شیمی و خواص مکانیکی منطبق را برای آلیاژهای دوبلکس فرفورژه مثل 22053 فراهم می‌کند.

الکترود استیل | آلیاژ جوش پارسه

استیل‌های ضد زنگ با درجه بارش سخت

استیل‌های ضد زنگ با درجه بارش سخت که نسبت ِمقاومت به وزن بالایی دارند معمولاً در کاربردهای هوافضا استفاده می‌شوند. بسته به آلیاژ خاصی که قرار است جوش داده ‌شود، آنها را می‌شود با انواع مختلفی از الکترودها جوش داد.

کلام آخر

معلوم شد که انواع مختلفی از الکترودهای روکش شده با استیل ضد زنگ برای جوشکاری انواع مختلف استیل‌های ضد زنگ وجود دارند. انتخاب الکترود به نوع استیل ضد زنگ جوش داده شده و خواص مورد نظر فلز جوش بستگی دارد. استیل‌های ضد زنگ آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس و رسوبی-سختی همگی برای جوشکاری به انواع مختلفی از الکترودها نیاز دارند؛ به این معنا که برای اطمینان از جوش قوی و بادوام، انتخاب الکترود مناسب برای کار مهم است.

دیدگاه شما

there is no comment's for this post