نکات ایمنی جوشکاری

بسیاری از تولیدکنندگان برای پاکسازی بخارات جوشکاری، یکی از این دو کار را انجام می‌دهند: یا با فیلتر کردن هوای کثیف، هوای پالایش شده را مجدداً در داخل تأسیسات گردش می‌دهند، و یا هوای کثیف (بخار جوشکاری) را به خارج تخلیه کرده و هوای جایگزین تمیز را از محیط خارج تأمین می‌کنند. در این مطلب با برخی نکات ایمنی جوشکاری آشنا خواهید شد.

اگر از سیستم جمع‌آوری بخار جوشکاری استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که تجهیزات شما بخوبی کار می‌کند. تشخیص علائم هشدار‌دهنده مبنی بر وجود مشکل در تجهیزات استخراج بخار و برطرف کردن به موقع آنها، برای محافظت از سلامت کارگران و تأسیسات و بهبود عملکرد شما، خیلی مهم است.

نکات ایمنی جوشکاری

شاخص‌های تایید کننده وجود مشکلات ناشی از بخار جوشکاری:

مشکلات بهداشتی کارمندان

  • اگر کارمندان شما بیش از حد در معرض بخارات هستند، مراقب علائمی مثل سوزش چشم، بینی و گلو، سرگیجه و حالت تهوع باشید:
    منگنز، فلز اولیه در سیم جوشکاری، می‌تواند باعث سردرد، خستگی، بی حالی و ضعف شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخار منگنز می‌تواند علائم عصبی ایجاد کند.
  • قرار گرفتن در معرض کروم شش ظرفیتی (سرطان زا) که هنگام جوشکاری فلزات حاوی کروم تولید می‌شود، می‌تواند منجر به علائم کوتاه مدت سیستم تنفسی فوقانی، تحریکات چشم و پوست شود و جدی‌ترین خطر ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این عنصر، سرطان ریه است.
  • اکسید روی، تولید شده توسط کار گرم بر روی فولاد گالوانیزه، می‌تواند منجر به “تب بخار فلز” شود که یک بیماری کوتاه مدت است با علائم شدیدی مثل آنفولانزا.
  • علائم و نشانه‌های قرار گرفتن در معرض بریلیم می‌تواند باعث تنگی نفس، سرفه بی‌علت، خستگی، کاهش وزن، تب و تعریق شبانه باشد.
در همین زمینه:  چرا بعضی جوش‌ها ترک می‌خورند؟ (بخش اول)

پیشی گرفتن از استانداردهای کیفیت هوا

اگر آزمایش کیفیت هوا نشان می‌دهد که تاسیسات شما دیگر محدودیت‌های مواجهه OSHA (سطح مواجهه مجاز اداره ایمنی و بهداشت شغلی) را در حین جوشکاری تامین نمی‌کند، بدانید که کارگران‌تان در معرض گازهای خطرناک جوش قرار دارند. OSHA حد مجاز قرار گرفتن در معرض گازها و صدها گرد و غبار، از جمله فلزات موجود در بخارات جوشکاری را بر اساس میانگین وزنی هشت ساعته (TWA) تعیین کرده است (که در جداول PEL مشروح OHSA ذکر شده اند).
حتی اگر تاسیسات شما با PEL های تعیین شده برای فلزات مطابقت داشته باشد، ممکن است برخی از کارگران شما علائم ناشی از در معرض بخارات بودن را تجربه کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است لازم باشد، زمان در معرض قرار گرفتن کارمندان خود را کمتر کنید.

تجمع بیش از حد بخار

اگر با وجود تمهیدات لازم، در محل کار خود هنوز بخار جوشکاری دارید، باید به تجهیزات توجه کنید. اگر سیستم جمع‌آوری بخار دارید، ممکن است برای بازگشت به سطح عملکرد اصلی به تنظیماتی نیاز داشته باشد. یا ممکن است روند شما تغییر کرده باشد و دیگر تنظیمات سیستم شما موثر نیست.

اگر از سیستم تهویه محیط استفاده می‌کنید، ممکن است در ساعات کار ابر سبکی مشاهده کنید. با روشن گذاشتن سیستم در حین توقف کار، این بخارات سبک باید از بین بروند. مراقب ابر بخاری باشید که در طول روز ضخیم شده و مدتها پس از پایان فعالیت جوشکاری در هوا معلق است. اگر می‌توانید تجمع بخار سنگین را به چشم ببینید، لزوما به این معنی نیست که سیستم استخراج بخار شما کار نمی‌کند. بسیاری از شرکتهای موفق تولید را افزایش داده و از سیستم استخراج بخار بزرگتر استفاده می‌کنند که البته برای سازگاری با این افزایش فعالیت، نیاز به ارزیابی مجدد دارند.

در همین زمینه:  جوشکاری به کمک باتری ماشین و چوب‌رختی (بخش اول)

مسائل مربوط به تجهیزات

چه بخواهید هوا را به فضای باز تخلیه کنید یا هوا را در همان فضای داخلی پالایش کنید، استفاده از جمع کننده بخارات با فیلتر کارتریج پر‌بازده، مزایای متعددی دارد:

  • اگر سیستم شما به خوبی کار نمی‌کند تا بخارات جوشکاری را جمع‌آوری کند، باید به تأثیرات آن در عملکرد تجهیزات دقت کنید.
  • اگر فیلترهای سیستم زود از کار افتاده و نیاز به تغییر مکرر دارند، ممکن است مقصر جریان هوای بیش از حد در قسمت رسانه فیلتر باشد. این نشان می‌دهد که جمع کننده شما برای این کار بسیار کوچک است.
  • منطقه دیگر که باید بررسی شود سیستم هوای فشرده است. اگر فشار هوای فشرده خیلی کم باشد، سیستم تمیز کننده پالس، فیلترها را به درستی تمیز نمی‌کند.
  • اگر میزان رطوبت هوای فشرده شده خیلی زیاد باشد یا روغنی مشاهده شود، ممکن است فیلترها از کار افتاده باشند یا ممکن است برای سیم‌پیچ یا شیرهای دیافراگم مشکل ایجاد کرده باشد. مشکلات رطوبت در سیستم‌های هوای فشرده به ویژه در ماه‌های سرد زمستان شایع است.

کنترل فعال بخار جوش

یک سیستم کارتریج خوب طراحی شده، بخارهای جوشکاری و سایر آلاینده های خطرناک را به درستی فیلتر می‌کند و هوای فیلتر شده می تواند در خارج از محیط تخلیه شود و یا دوباره به داخل بازگردد. این سیستم‌ها از مکانیزم‌های خود تمیز شونده استفاده می‌کنند که با تکاندن غبار فیلترها، به واحدها امکان می‌دهد تا در فاصله تغییر فیلترها مدت زمان بیشتری کار کنند.

نکات ایمنی جوشکاری

بازرسی منظم و خدمات دوره‌ای

مطمئن شوید که خفه‌کن‌ها در جای خود قرار دارند، شیرها سالم‌اند و سیستم‌های تمیز کننده پالس به درستی کار می‌کنند. فشار روی فیلترها را بررسی کنید تا مطمئن شوید از حد توصیه شده توسط سازنده فراتر نرفته باشد. فشار هوای فشرده را بررسی کرده و با برداشتن سرپوش آن، دنبال نشانه‌هایی از رطوبت بگردید. اگر در آب و هوای سرد قرار دارید، اطمینان حاصل کنید که هوای فشرده شده شما دارای نقطه دمای شبنمی است که کمتر از پایین‌ترین دمایی است که تجهیزات شما در معرض آن قرار دارد.

در همین زمینه:  الکترود و اصول جوشکاری (بخش اول)

گرد‌ و ‌غبار را آزمایش کنید!

اگر هرکدام از علائم هشدار‌دهنده برای مشکلات بخار جوشکاری را تجربه می‌کنید، یک مهندس محیط زیست را بیاورید تا آزمایش نمونه هوا را انجام دهد. با اینکار، آلاینده‌ها به طور دقیق مشخص می‌شوند و معلوم می‌شود که آیا زیر آستانه OSHA PEL هستید یا خیر. همچنین، اگر گرد و غبار خود را از نظر قابلیت اشتعال و پتانسیل انفجار آزمایش نکرده‌اید، دستورالعمل‌های NFPA شما را به چنین کاری دعوت می‌کنند. یک مهندس محیط زیست یا تأمین کننده تجهیزات جمع‌آوری بخارات، می تواند شما را به آزمایشگاهی که در زمینه آزمایش انفجار تخصص دارد معرفی کند.

منبع: ishn.com