featured-image

چرا جوشکاری استیل ضد زنگ دشوار است؟

از میان خیلی از مواد جوشکاری در صنعت، جوشکاری استیل سخت در صورتی که به اندازه کافی خوب تمرین شود، آسان است، اما محصول جوش داده شده نهایی فولاد با مجموعه ای از چالش‌ها همراه است که می‌شود خوردگی را دلیل اصلی‌اش دانست. با پیشرفت در صنعت متالورژی، استیل کم آلیاژ وارد میدان شد. استیل ضد زنگ (SS: Stainless Steel) که در دهه ۱۸۰۰ کشف شد، یک آلیاژ انقلابی با کاربردهای فراوان بود، که عمدتاً در تجهیزات صنعتی استفاده می‌شد. و این درست زمانی بود که دوام طولانی‌مدت تجهیزات یک اولویت بود که در عین حال تجهیزات به راحتی تمیز می‌شدند و عملکردشان در خیلی موارد جدید بهبود یافته بود.

استیل ضد زنگ در برابر خوردگی خیلی مقاوم‌تر از استیل کربنی استاندارد است و به دلیل دوام بیشتر، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا شناخته شده است.

جوشکاری استیل ضد زنگ | آلیاژ جوش پارسه

در میان انواع مختلف مواد، خواص ویژه استیل ضد زنگ با افزودن ساده عناصر آلیاژی مثل نیکل و کروم به فولاد کشف شد.

فرمول این است که بیش از ۱۰٪ کروم برای تولید یک آهن ضد زنگ مورد نیاز است. استیل ضد زنگ دارای ۴ درجه است که بسته به نیازها و ویژگی‌های جوش، ریزساختار (عامل تاثیرگذار کلیدی در میزان استحکام استیل) و استحکام مواد طبقه بندی می‌شوند.

 

استیل ضد زنگ آستنیتی

تک فاز که معمولاً برای ایجاد الکترود استیل ضد زنگ استفاده می‌شود.

در همین زمینه:  نحوه انتخاب سیم‌جوش یا الکترود استیل مناسب

استیل ضد زنگ فریتی

تک فاز و معمولاً به دلیل ارزان درآمدن تولید استفاده می‌شود.

استیل ضد زنگ مارتنزیتی

برای کاربردهای با سایش بالا و پارگی زیاد استفاده می‌شود.

استیل زنگ نزن آستنیتی-فریتی (دوبلکس)

دو فازی و حاوی فریت و آستنیت در ریزساختار است.

اما چرا جوش دادن استیل ضد زنگ اینقدر سخت است؟

چیزی که جوشکاری را به خصوص برای یک جوشکار متخصص کمی چالش برانگیز و خسته کننده می‌کند این است که استیل ضد زنگ در دمای بالا تاب می‌خورد و به دلیل رسانایی حرارتی ضعیفی که دارد کل فرآیند خنک سازی را مختل می‌کند.

خلاصه اینکه نتیجه نهایی کار، جوش بی عیب و نقصی به نظر نمی‌رسد چون تمام لکه‌ها و خراش‌های ایجاد شده را نشان می‌دهد. چون تصحیح اشتباهات جوشکاری هم کمی چالش برانگیز است، به اقدامات احتیاطی نیاز است؛ در غیر این صورت جوش به راحتی تغییر شکل می‌دهد.

الکترود استیل ضد زنگ | آلیاژ جوش پارسه

روش‌های کارآمد در جوشکاری استیل ضد زنگ

پاسخ نه چندان ساده این است که روش انتخابی شما بستگی به نتیجه‌ای دارد که می‌خواهید به دست بیاورید.

استیل ضد زنگ را می‌شود به روش جوشکاری قوس فلزی محافظ با الکترود استیل (SMAW)، جوشکاری تیگ (قوسی تنگستن گازی) و جوشکاری میگ انجام داد که هر یک از این فرآیندها نتیجه کمی متفاوت خواهند داشت.

برای یافتن بهترین فرآیند جوشکاری برای پروژه خود، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • سطح مهارت جوشکار
  • زیبایی شناسی قطعه نهایی از جمله ظاهر مهره
  • ضخامت فلز
  • هزینه‌ها و عوامل زمان بندی پروژه.

اگر برایتان هنر در اولویت باشد، ظرافت جوشکاری تیگ می‌تواند مناسب باشد، اما اگر سرعت و کارایی مد نظرتان باشد، جوشکاری میگ ممکن است فرآیند بهتری باشد.

در همین زمینه:  آنچه باید درباره جوشکاری میلگرد بدانید

اگر به دنبال جوش مقرون به صرفه‌تر هستید، جوش نقطه‌ای می‌تواند بهترین گزینه باشد. اما اگر ماده‌ای که با آن کار می‌کنید نازک است، جوشکاری قوس تنگستن گازی یا تیگ می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

 

منبع: D&H Secheron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post