featured-image

مواد تشکیل‌دهنده شار در جوشکاری قوس فلزی دستی (SMAW)

این نوع جوشکاری که به نام‌های جوش قوس فلزی محافظ (SMAW)، جوشکاری با قوس محافظ شار یا جوشکاری استیک هم معروف است، یکی از متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده در جوشکاری است. چون این روش بدون استفاده از شار ناقص است، پس باید نقش شار را با جزئیات آن بشناسیم.

فلاکس‌ها عوامل جوشکاری و در واقع مخلوطی از مواد آلی و غیر آلی مثل مواد معدنی، مواد آلیاژی و مواد شیمیایی هستند که به آنها عوامل روان کننده، پاک کننده یا تصفیه کننده هم می‌گویند.

 

عملکرد شار در جوشکاری قوس فلزی دستی

شار از ایجاد واکنش در بین فلز مذاب جوش با هوا یا سایر عوامل محیطی جلوگیری می‌کند. همچنین از آلوده شدن فلز که معمولاً به دلیل اکسیژن، نیتروژن و سایر آلاینده‌های موجود در هواست، جلوگیری می‌کند. شار حتی دسترسی بعدی به اکسیژن را هم مدیریت می‌کند.

الکترود جوشکاری SMAW | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

جوشکاری قوس فلزی محافظ با حذف لایه‌های اکسیدی و ناخالصی‌های تشکیل‌شده بر روی سطح فلزات لحیم‌شده، به فرآیندهای لحیم‌کاری و لحیم‌زدایی کمک می‌کند. این روش یک راه مقرون به صرفه و موثر برای تقویت اتصالات لحیم‌کاری است که اجازه می‌دهد این عملیات به طور یکنواخت روی سرب الکتریکی جریان بیابد و به راحتی به سطح متصل شود.

شار در الکترود جوش قوس فلزی محافظ با چهار پوشش مختلف موجود است:

  • شار بیسیک: از کربنات کلسیم، کربنات منیزیم، فلوراید کلسیم و سایر اجزای محافظ ساخته شده است.
  • شار مبتنی بر سلولز: از سلولز و سایر ترکیبات آلی ساخته شده است.
  • شار مبتنی بر روتیل: از اکسید تیتانیوم ساخته شده است.
  • شار اکسید آهن: از اکسیدهای فلزی آهن، سیلیس و منگنز ساخته می‌شود.
در همین زمینه:  آنچه باید درباره جوشکاری میلگرد بدانید

شار در جوشکاری زیر آبی از کلسیم، اکسید منگنز، پتاسیم، منیزیم، سدیم و عناصر دیگر ساخته می‌شود.

اساساً به دلایل زیر الکترود SMAW با شار در جوشکاری قوس فلزی محافظ، پوشش داده می‌شود:

۱. به عنوان یک عامل کاهنده عمل می‌کند: شار اکسیداسیون، ناخالصی‌ها و رسوبات را از سطح، حذف و تضمین می‌کند که سطح اکسید شده تماس‌های خوب لحیم کاری فلز را متوقف نمی‌کند.

شار الکترود جوشکاری SMAW | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

۲. از اکسیداسیون مجدد جلوگیری می‌کند: شار از دسترسی دوبارهء سطح به اکسیژن جلوگیری و از اکسیداسیون مجدد پشتیبانی می‌‌کند.

۳. گرم کردن مفاصل را تسهیل می‌کند: شار گرما را از لحیم مذاب یا ابزار لحیم کاری هدایت و به گرمایش مورد نیاز اتصالات فلزی کمک می‌کند.

۴. پاشش و سرباره را کم می‌کند: شار از حوضچه جوش محافظت می‌کند و با پوشاندن کل جوش، آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد و ذرات میکروسکوپی را از جوش خارج می‌کند. به این ترتیب پاشش و سرباره را که می تواند در جوشکاری مزاحم باشد کم می‌کند.

۵. خواص مکانیکی جوش را کنترل می‌کند: شار برای اطمینان از داشتن یک جوش مناسب، خواص مکانیکی آن مثل استحکام، سختی، قدرت کششی، شکنندگی و شکل پذیری را کنترل می‌کند.

۶. از سخت شدن جلوگیری می‌کند: اگر فلز در حین جوشکاری بیش از حد سخت شود، می‌تواند شکننده و شکسته شود. شار با کاهش زمان خنک شدن از سخت شدن فلز جلوگیری می‌کند.

۷. پایداری قوس و یونیزاسیون را فراهم می‌کند: مخلوطِ موجود در شار یونیزاسیون را بهبود می‌بخشد و به ایجاد قوس پایدارتر کمک می‌کند.

شما جوشکاران عزیز باید از شار با کیفیت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در عرصه کار و تلاش پایدار باشید!

در همین زمینه:  در جوشکاری استیک آیا به حوضچه جوش فشار می‌آورید یا آن را می‌کِشید؟

منبع: D&H Secheron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post