پرکردن سوراخ‌ها و شکاف‌ها با جوشکاری میگ (بخش دوم)

در بخش اول این نوشته با جوشکاری میگ و برخی روش های پرکردن سوراخ ها و شکاف ها با جوشکاری میگ آشنا شدیم. حال در بخش دوم به دیگر جنبه های این موضوع می پردازیم.

 

پرکردن شکاف‌های گوشه با جوشکاری میگ

-در روش جوشکاری میگ، وقتی گرما را بر روی یک قطعه تاب خورده مثل لوله متمرکز می‌کنید و می‌گذارید حوضچه به داخل انحنای آن جریان پیدا کند در حالی که حرکات دورانی ِبزرگ و آرامی ایجاد می‌کنید تا شکاف را پر کنید، نفوذ بسیار خوبی در هر دو لوله خواهید داشت.

-هر چند سانت یکبار یک برگشت بکنید تا با ایجاد بست‌هایی در طول مسیر، بتوانید پلی در شکاف ایجاد کنید تا بعدا مهره‌ها و پشته‌های جوش را روی آن و از طریق آن تشکیل بدهید. همیشه برای اطمینان از اینکه فلزتان نسوزد، با سرعت مناسب جلوتر از حوضچه مذاب حرکت کنید.

-هر وقت با شکاف بزرگتری روبرو می‌شوید، باید از نفوذ مناسب کار مطمئن شوید. همچنین، هرگونه سرباره باقیمانده را تمیز و به درستی رنده کنید تا جوش همواری داشته باشید.

پرکردن شکافها با جوشکاری میگ

جلوگیری از سوختن فلز در پرکردن شکاف‌ها با جوشکاری میگ

-برای جلوگیری از سوختن فلز، چند پاس در لبه شکاف ایجاد کنید و یک پاس سریع در پایین لبه بریدگی بزنید.

در همین زمینه:  تفاوت جوشکاری AC و DC

– با فشار به حوضچه، الکترود را خیلی سریع حرکت بدهید. وقتی دیدید که یک نقطه شروع به سوختن کرده، سریع جلو بکشید و اجازه دهید تا آن نقطه خاص خنک شود. گاهی اوقات پرش به جلو و بازگشت ِدوباره به جوش، به صورت یک انفجار سریع، اعجاز می‌کند.

استفاده از تکنیک فشار در پرکردن شکاف‌ها با جوشکاری میگ

-اگر در روش جوشکاری میگ برای پر کردن فاصله از مهره‌های تخت استفاده می‌کنید، بجای کشیدن حوضچه به سمت خود، همیشه از تکنیک فشار استفاده کنید.

-در نظر داشته باشید تنظیمات خود را به ضخامتی کمتر از ضخامت الکترود کاهش دهید. میله را در حوضچه قرار داده و مدتی عقب نگه دارید تا فرصتی برای “سرد‌شدن سریع” آن فراهم شود و دوباره به داخل گودال بَرَش گردانید.

استفاده از مهره در در پرکردن شکاف‌ها با جوشکاری میگ

-گزینه دیگر اینست که بجای متمرکز کردن گرما بر روی دیواره‌های نازک، روی شکاف مهره بزنید. در حالیکه برای تسلط بر این مهارت به تمرین مداوم نیاز است، متمرکز کردن جوش خود بر روی مواد دیواره سنگین‌تر و سپس کشاندن آن با یک حرکت سریع روی مواد سبک‌تر ، به خوبی کار می‌کند.

استفاده از بست در پرکردن شکاف‌ها با جوشکاری میگ

– اگر روی بدنه فلز کار می‌کنید، از بست استفاده کنید. این کار را با قرار دادن یک بست مناسب در یک نقطه انجام دهید و بعد با یک پرش ۵۰ درصدی یک بست دیگر بزنید.

-راز جوش دادن گوشه به روش جوشکاری میگ، در حرکت با سرعت دقیق، کنترل گرما و اطمینان از تنظیمات مناسب بر روی هُبارت نهفته است.

در همین زمینه:  انواع سیم جوش میگ (بخش دوم)

-توصیه می‌شود موقع جوشکاری از انفجارهای کوتاه استفاده کنید چون اینکار به شما اطمینان می‌دهد که در بین دو قطعهء فلز، پلی ایجاد کرده‌اید. بعلاوه، مشتاقانه به جوش خود وقفه بدهید که فلز برای خنک شدن وقت داشته باشد.

پرکردن شکافها با جوشکاری میگ

-در آخر، برای آزمایش یک کار خشک را روی فلز غیر مهم انجام بدهید. انجام تست کلید اطمینانی است تا موقع از دست دادن كنترل گرما، باعث سوختن فلز نشوید و آن را بکلی نابود نكنید.

-اگر در مورد نادری هیچیک از گزینه‌های بالا به کارتان نیامد، می‌توانید از روش خوب و قدیمی اِستیگ/ STIG استفاده کنید و آن روشی است که در خلالش سرباره میله دیگری را خرد کرده و با دست دیگرتان که آزاد است آن را وارد حوضچه می‌کنید.

پرکردن شکاف‌های ورق فلزی با جوشکاری میگ

وقتی با ورق فلز سر‌و‌کار دارید، باید بدانید که در برابر گرما و تاب خوردگی که جزو دردسر‌های اصلی‌اند، قدرت و نفوذ ، دغدغه‌ای به حساب نمی‌آیند.

طراحان ورق فلز توجه ویژه‌ای به مشخصات اندازه سوراخ‌ها، محل آنها و ترازشان دارند؛ و البته سوراخ‌های بزرگتر از ضخامت ورق، بهتر هستند. فاصله مناسب در بین سوراخ‌ها، استحکام یک فلز را تضمین می‌کند و مانع از تغییر شکل سوراخ‌ها در فرآیند خم شدن یا شکل‌گیری می‌شود. با این وجود، حتی بهترین ورق فلز طراحی شده هم می‌تواند در حین کار دچار شکاف یا سوراخ نامطلوبی شود. در ادامه این نوشتار (در بخش بعدی) با هم نکات و ترفندهایی را برای مقابله با این شکاف‌ها و سوراخ‌ها مرور می‌کنیم.

https://weldinginsider.com/how-to-fill-holes-and-gaps-with-a-mig-welder-full-guide/