چرا بعضی جوش‌ها ترک می‌خورند؟ (بخش اول)

دلایل عمده ترک خوردن جوش

اغلب، جوش به دلیل تکنیک‌های نامناسب قبل، حین و بعد از فرآیند جوشکاری ترک می‌خورد. دلایل عمده ترک خوردگیِ جوش شامل آماده کردن نادرست قطعه کار، اتصالات ضعیف قطعه، تنظیمات نادرست دستگاه جوش و مواد پرکننده آلوده است. اما خبر خوب اینکه، خیلی از این موارد با مراقبت بیشتر در موقع جوشکاری حل می‌شوند.

جوشکاری هم مثل خیلی از مهارت‌ها، یعنی اشتباه کردن و بعد یادگیری از آن اشتباهات. ما امیدواریم که این مقاله بتواند به شما آموزش بدهد که موقع جوشکاری از چه رفتارهایی باید خودداری کنید تا جوش‌های تولیدی‌تان برای سالهای سال ماندگار باشد. چون همه ما می‌دانیم که پرهیز از ایجاد دردسر، هزینه‌ها و کار اضافی، کلید موفقیت در انواع جوشکاری است.

قبل از شروع صحبت در این مورد، بیایید به نحوه انجام یک جوشکاری نمونه نگاهی بیندازیم. هر جوشکاری قرار است سَبک، تکنیک‌ها و تنظیمات خاص خودش را داشته باشد، اما خوبست برای اطمینان از نحوه انجام یک عملیات موفق و بدون ترک خوردگی جوش که به حفظ حرفه‌تان هم کمک می‌کند، این مقاله را دنبال کنید.

دلایل ترک خوردن جوش

کارهایی که جوشکارها باید انجام دهند!

یک مکانیک موفق و کار درست، یک مطلب کوتاه در مورد اصول جوشکاری را جمع آوری کرده است. با اینکه می‌دانیم اکثر خوانندگان این مطلب در فن جوشکاری تبحر کافی دارند، اما ضرری ندارد اگر نتیجه کارتان را مجددا بررسی کنید.

در همین زمینه:  جوش نفوذی کامل به چه معناست؟

 

چگونه خود و مواد خود را برای جوشکاری آماده می‌کنید؟

اولا همیشه علاوه بر اینکه خودتان را به ابزار و لباس کار مناسب مجهز می‌کنید، باید از تمیز بودن قطعه کار خود مطمئن باشید. همانطور که اگر یک لایه خاک اره در بین ۲ قطعه چوب وجود داشته باشد، نمی‌شود آنها را بهم چسباند، در مورد فلز هم همینطور است. بسته به اینکه با چه نوع فلزی کار می‌کنید، با استفاده از برس سیمی یا یک حلال تمیز کننده، خرده‌های مواد چسبیده به سطح قطعه کار را پاک کنید.

ثانیا، اطمینان حاصل کنید که قطعات شما دقیقاً با هم جفت‌و‌جور هستند و درست روی هم قرار می‌گیرند. درست است که شما در حال ایجاد اتصال بین این قطعات هستید اما باید تلاش کنید تا شکاف ِبین‌شان به آسانی پر شود. مسلما، جوشکاری درزهای باریک بسیار ساده‌تر از پر کردن یک شکاف ۳-۲ سانتیمتری است.

و بالاخره، چه جوشکاری TIG را انتخاب کنید و چه جوشکاری MIG، مطمئن شوید که تنظیمات خود را دو بار چک کرده و مواد پرکننده مناسب کار را در اختیار دارید. آیا آمپراژ مناسب را انتخاب کرده‌اید؟ از کدام نوع جریان استفاده می‌کنید؟ آیا تمام چیزهایی را که در همه مراحل جوشکاری به آنها نیاز است کنار دست‌تان دارید؟ داشتن ابزار مناسب از ابتدای کار، تعدادی از مشکلات را از همان اول حل خواهد کرد؛ چون فلز گداخته منتظر هیچکس نمی‌ماند.

جوشکاری به چیزهایی بیشتر از این مراحل ساده، نیاز دارد اما اینکه خودتان را برای موفقیت آماده کنید نیمی از این تلاش است. درمورد نحوه و علت ترک خوردگیِ جوش این نکات را بخاطر بسپارید. دانستن اینکه چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید، به شما کمک می‌کند تا از یک جوشکاری موفقیت‌آمیز و صرف بهینه وقت خود به خوبی اطمینان حاصل کنید.

در همین زمینه:  جوشکاری التراسونیک یا فراصوت چیست؟

 

کارهای اشتباه در جوشکاری که باید از آنها پرهیز کرد!

اگر می‌خواهید که دیگر با ترک خوردگیِ جوش روبرو نشوید در اینجا به چند عمل اشتباه اشاره شده که قطعاً باید هم‌اکنون آنها را ترک کنید:

نشناختن فلزاتی که روی‌شان کار می‌کنید.

البته برای جوشکاری مدرک متالورژی لازم نیست، اما دانش اولیه در مورد خواص فلزات خیلی مفید است. آیا می‌دانید برای هر فلز کدام نوع جوشکاری بهتر است؟ برای متصل کردن ۲ فلز مختلف به یکدیگر چطور؟ شناختن مواد، به شما کمک می‌کند تا در دراز مدت جوشکاری بهتری انجام دهید.

بی‌اطلاعی از کارکرد دستگاه جوشکاری

در مورد بعضی مهارت‌های خاص شاید بشود با آزمون و خطا کار را پیش برد. اما جوشکاری با آزمون و خطا، چندان میانه‌ای ندارد. در مورد دستگاه جوشکاری‌تان مطالعه کنید تا مطمئن شوید چه نوع تنظیماتی را باید برای انواع جوشکاری انجام دهید. به ما اعتماد کنید، مطلع بودن و خواندن کتابچه راهنمای دستگاه‌تان، ارزش خواندن دارد.

استفاده از متعلقات و مواد کم کیفیت

برق جریان یافته از الکترود تا قطعه کار، به معنای واقعی، کور‌کننده است. پس روی کلاه ایمنی جوشکاریِ مناسب سرمایه‌گذاری کنید. برای اینکه یک جوشکار موفق باشید، لازمست مواد پرکننده، دستکش و سایر لوازم جانبی با کیفیت را خریداری و نگهداری کنید و هرگز بدون آمادگی، دست به جوشکاری نزنید.

دلیل ترک خوردن جوش

اینها فقط چند عادت است که لازمست پیش از اقدام به جوشکاری به آنها فکر کنید. یادگیری نحوه جوشکاری برای بعضی افراد می‌تواند یک سفر مادام العمر و برای بعضی دیگر فقط یک سرگرمی بعد از ظهر باشد، اما مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید ایمنی است: با مراقبت از جان و سلامتی خودتان، می‌توانید مطمئن شوید که دفعه بعدی هم وجود دارد.

در همین زمینه:  جوشکاری عمودی سربالا

منبع: workshopwelding.com