چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش سوم)

در حالیکه برای هر نوع روکش الکترود جوشکاری خصوصیات جهانی وجود دارد، ترکیب شیمیایی منحصر به فرد هر روکش، خاصیت‌های مختلفی را فراهم می‌کند. حتماً درباره بهترین کاربردهای هر روکش تحقیق کنید تا با اطمینان موردی را انتخاب کنید که مناسب پروژه‌تان باشد.

الکترود جوشکاری

 

روکش سلولزی الکترود جوشکاری

این پوشش

 

از حدود یک سوم سلولز و دو سوم مواد آلی دیگر تشکیل شده است؛ وقتی که در معرض قوس جوش قرار می‌گیرد، موادش تجزیه می‌شود و سه گاز جداگانه تشکیل می‌دهد: هیدروژن، مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن که قوس را تقویت می‌کنند. این مقاومت افزوده، باعث می‌شود جریان عمیق‌تر به فلز نفوذ کند و در نتیجه جوش‌های محکم‌تری ایجاد شود.

همچنین پوشش‌ سلولزی برای محافظت از حوضچه جوش در برابر ناخالصی‌ها، یک لایه گاز ساطع می‌کند که مثل مانعی بین فلز و سایر عناصر مثل اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن که می‌توانند جوش را متخلخل کنند، قرار می‌گیرد. تخلخل برای جوش سم است، بنابراین استفاده از الکترودهای سلولزی به اطمینان از اتصالات جوشکاری با کیفیت بالاتر کمک می‌کند.

پوشش‌های سلولزی در مخلوطهای شیمیایی متنوعی وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد و بهترین کاربرد را دارند. در حالیکه وجود سلولز در این روکش یک ضرورت است، دیگر مواد آلی بسیار متفاوت هستند.

 

روکش معدنی الکترود جوشکاری

روکش‌ معدنی یک لایه سرباره بر روی جوش باقی می‌گذارد که گرچه ممکن است یک اثر جانبی آزار دهنده به نظر برسد، اما در واقع بسیار مفید است. سرباره الکترود معدنی، بسیار کندتر از الکترود سلولزی و مواد جوش داده شده زیر آن خنک می‌شود. این به ناخالصی‌ها زمان می‌دهد تا سطح فلز را فیلتر و از به خطر افتادن ساختار جوش جلوگیری کنند.

در همین زمینه:  پرکردن سوراخ‌ها و شکاف‌ها با جوشکاری میگ (بخش اول)

 

روکش مخلوط الکترود جوشکاری

روکش‌های الکترود با ترکیبی از مواد سلولزی و معدنی یک انتخاب محبوب در بین سازندگان است چون بهترین‌های هر دو مورد فوق را فراهم می‌کند. از آنجا که این پوشش‌ها می‌توانند شامل تعدادی اندک (یا حتی بیش از ۱۰نوع) ماده مختلف باشند، تنوع شیمیایی آنها طیف وسیعی از مزایای قابل توجه را فراهم می‌کند. وجود ِهم گاز و هم سرباره محافظ، می‌تواند هنگام کار به ویژه با فلزات پایه حرارتی برای جوش بسیار مفید باشد.

رایج‌ترین روکش‌ها برای انواع الکترود جوشکاری

اگرچه برنامه‌های خاصی وجود دارد که به پوشش‌ها و ویژگی‌های خاص الکترودی نیاز دارند، پنج مورد زیر از رایج‌ترین پوشش‌های الکترود جوشکاری است:

الکترود جوشکاری سلولزی

این الکترودها که برای موقعیت عمودی مناسب هستند، لایه‌ بسیار نازکی از سرباره به جا می‌گذارند. روکش‌های سلولزی با گرم شدن به هیدروژن و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌شوند که بر روی حوضچه جوشکاری مثل یک لایه گاز محافظ عمل می‌کند؛ با این حال، این می‌تواند جوش را در معرض خطر شکنندگی ِهیدروژن قرار دهد. این پوشش‌ها در خالص‌ترین شکل خود با DC/ جریان برق مستقیم، بهتر کار می‌کنند. با این حال، افزودن عناصر مختلف به پوشش امکان استفاده از AC/ جریان برق متناوب را هم فراهم می‌کند. کلا الکترود سلولزی سهولت پوشش روتیل را به شما می‌دهد، اما با نفوذ عمیق‌تر و سرباره‌های کمی مسئله‌دار.

 

الکترود جوشکاری روتیل

تفاوت اصلی این الکترود با نوع سلولزی اینست که روکش روتیل دارای درصد بیشتری دی اکسید تیتانیوم است. این امر باعث ایجاد یک محافظ گازی از اکسیژن، نیتروژن، کربن و هیدروژن می‌شود که همین الکترودهای روتیل را برای جوشکاری فولاد کم کربن مناسب‌تر می‌کند. با این حال، سرباره حاصل از الکترودهای روتیل می‌تواند ردپای تیتانیوم را در فلز رسوب داده شده باقی بگذارد. افزودن سلولز به روکش‌های الکترود روتیل باعث محافظت بیشتر از حوضچه جوش می‌شود و چون این الکترودها غبار و دود کمتری منتشر می‌کنند، برای استفاده در همه موقعیت‌ها عالی هستند.

در همین زمینه:  چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش دوم)

الکترود جوشکاری اکسید آهن

این الکترودها برای استفاده با هر دو جریان AC و DC مناسب هستند و سرباره‌ای تولید می‌کنند که حذف آن از جوش بسیار آسان است. ترکیب شیمیایی این پوشش دارای اکسیژن زیادی است که می‌تواند باعث ایجاد رسوبات جوشی شود که از نظر مقاومت کلی ضعیف‌تر هستند. خطر شکنندگی هیدروژن در آنها، خیلی کمتر از الکترودهای سلولزی است و چون کنترل قوس زیادی دارند، امکان قرارگیری تمیز و دقیق مهره‌ها را فراهم می‌کنند.

 

الکترودهای اساسی

این الکترودها که به آنها الکترودهای کنترل شده با هیدروژن هم می‌گویند، قبل از جوشکاری به کمی دقت بیشتر احتیاج دارند. الکترودها باید در مکان خشک نگهداری و قبل از استفاده پخته شوند. عدم انجام این کار می‌تواند باعث ایجاد یک ترکیب شیمیایی ناپایدار در پوشش و نتیجتا در ساختار جوشکاری شود. چون الکترودهای پایه، سطح کمی از هیدروژن کنترل شده را ذخیره می‌کنند، خطر تخلخل و ترک خوردگی جوش را به حداقل می‌رسانند. اگر این الکترودها به درستی نگهداری شوند، گزینه خوبی برای کار با فولاداند.

 

الکترود جوشکاری پودر آهن

این الکترودها انواع مختلفی حاصل از دیگر انواع الکترودهای روکش‌دار هستند که در نتیجه افزودن پودر آهن به یک مخلوط‌ بدست می‌آیند. پودرهای فلزی به محبوبیت زیادی در مخلوط‌های پوشش الکترود رسیده‌اند چون می‌توانند به افزایش کارایی و کیفیت کلی جوش کمک کنند. این الکترودها حاصل ِیک تغییر معمول در الکترودهای سلولزی‌اند که الکترود را برای استفاده با AC فعال می‌کند.

موقع کار با نوعی جوشکاری که به الکترودهای روکش دار جداگانه احتیاج دارد، وقت گذاشتن برای شناختن گزینه‌های مختلف ِموجود می‌تواند باعث موفقیت یا خرابی پروژه شود. به یاد داشته باشید که موقع تصمیم‌گیری در مورد الکترود، فاکتورهای اضافی مثل موقعیت، مقاومت در برابر کشش و نوع فلزات هسته را در نظر بگیرید. تحقیق در مورد خصوصیات خاص لازم برای کاربرد محصول‌تان، به شما کمک می‌کند تا در مورد انتخاب الکترودهای متناسب با نیاز خود درست تصمیم‌گیری کنید.

در همین زمینه:  جوشکاری فولاد گالوانیزه

 

منبع: workshopwelding.com