موارد استفاده انواع سیم جوش یا الکترود (بخش سوم)

مواردی که در این مطلب میخوانید

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکثر جوشکارهای مبتدی با آن روبرو هستند این است که نمی‌دانند کارایی هر انواع سیم جوش یا الکترود در چیست و این می‌تواند یکی از ناامیدی‌های شروع کار در جوشکاری باشد. با این حال، به جرات می‌توان گفت که جوشکاران با سابقه هم اگر بطور منظم روی فلز خاصی کار نکنند، نمی‌دانند که میله خاص جوشکاری آن فلز کدامست. به همین دلیل خواندن این مقاله اکیدا به شما توصیه می‌شود.

انواع سیم جوش یا الکترود

 

این یکی از متداول ترین انواع پرکننده نیکل، آنهم به یک دلیل است: چون کار می‌کند. به طور معمول برای افزودن چندین لایه مقاوم در برابر خوردگی و مقاومت در برابر حرارت، به فولادی استفاده می‌شود که مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. این واقعیت که این فلز قابل سخت شدن نیست، به این معنی است که حتی اگر دو قطعه فولاد سخت شده را به هم متصل کنید، جوش تولید شده نرم‌تر از خود فلز خواهد بود.

جوشکاری آلومینیوم

شاید تاکنون فهمیده باشید که در اینترنت اطلاعات غلط زیادی در مورد جوشکاری آلومینیوم وجود دارد چون این جوشکاری می‌تواند یک چالش باشد. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که لازمست بدانید اینست که آلومینیوم مورد جوشکاری شما نوعی ماده خام است که می‌تواند به درستی جوشکاری شود. در غیر این صورت، با جوش‌های نامرتب و ترکیب‌نشده‌ای روبرو خواهید شد که می‌توانند پر از ترک و حباب و شکننده باشند.
گرچه جوشکاری آلومینیوم با قوس روش ترجیحی برای ترکیب دو قطعه نیست، ولی کارساز است چون معمولاً می‌خواهید ماده‌ای داشته باشید که بیش از ۲۰ سانتیمتر ضخامت داشته باشد. اگر می‌خواهید مواد نازک‌تری را با قوس الکتریکی جوش بدهید، باید تنظیمات برق را روی دستگاه جوش طوری تنظیم کنید تا مطمئن شوید که مواد را نمی‌سوزاند. با این اوصاف، اگر می‌خواهید آلومینیوم را جوش دهید، روش مناسب برای این کار جوشکاری TIG با مخلوط هلیم/ آرگون است که کندترین و تمیزترین روش قابل کنترل برای جوشکاری آلومینیوم به حساب می‌آید.
موقع جوشکاری آلومینیوم، خیلی مهم است که قبل از شروع کار با برس برنجی یا مفتولی و یا یک تکه کاغذ سنباده محل جوشکاری را تمیز کنید. برای داشتن یک جوش تمیز، باید مطمئن شوید که در مراحل تمیز کردن، هر گونه روغن را از قطعه خارج کرده‌اید. این کار تضمین می‌کند که با شروع جوشکاری، جوش به فلز می‌چسبد؛ مهم است که مقاومت تا حد ممکن کم باشد.

در همین زمینه:  جوشکاری آلومینیوم در مقایسه با جوشکاری فولاد (بخش اول)

انواع سیم جوش یا الکترود

الکترود سری E4043

این سری از میله‌های جوشکاری به طور معمول ۲۰ سانتیمتر ضخامت دارند و دارای روکش هستند که برای استفاده با قطب نرمال با قدرت DC طراحی شده‌اند. دو مشکلی که در این نوع میله‌ جوشکاری با آن روبرو خواهید شد اینست که ساخت جوش به میله زیادی نیاز دارد. یک جوش بسیار کوتاه می‌تواند در کمترین زمان نصف میله را بخورد. مشکل دیگرش، تجمع سرباره است که تشخیص چگونگی تخریب جوش را دشوار می‌کند چون سرباره بر روی جوش در حوضچه جمع می‌شود.
بعد از جوشکاری، باید مقدار زیادی سرباره را تمیز کنید. به نظر می‌رسد اگر پیش از شروع کار، مواد را از قبل گرم کنید، جوش محکمتری خواهید داشت با شکاف و حباب کمتر.

جوشکاری مس

مس یکی دیگر از آن دسته فلزاتی است که باید قبل از جوشکاری آماده شود. از آنجا که مس گرما را پخش می‌کند، جوشکاری آن سخت است چون ناحیه جوشکاری به سرعت خنک می‌شود. برای درمان این مسئله باید همیشه مس را از قبل گرم کنید چون گرمای تولیدی جوش را زیاد جذب نمی‌کند. جوشکاری TIG (گاز بی اثر تنگستن) و جوشکاری MIG (گاز بی اثر فلزی) هر دو برای مس مناسب هستند، با این وجود هنوز هم جوشکاری قوسی رایج‌ترین روش است. فقط یادتان باشد یک میله جوشکاری خوب پیدا کنید که بتواند با روش جوش شما کار کند.
اگر تصمیم دارید از یکی دیگر از روشها استفاده کنید، جوشکاری TIG با هلیم ۱۰۰٪ بهترین روش است. هلیوم به دلیل قابلیت هدایت گرما می‌تواند ۷.۱ برابر، اثر جوش را تقویت کند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این روش هر مهره‌ای را که با آن کار می‌کنید بویژه با مس، بسیار بهبود می‌بخشد. در حالی که انواع مختلفی میله‌ جوشکاری وجود دارد که برای مس مناسب‌اند، در این مقاله تعدادی از متداول‌ترین آنها برای شما لیست شده است.

در همین زمینه:  نکات مهم در جوشکاری مس (بخش دوم)

منبع: workshopwelding.com