موارد استفاده انواع سیم جوش یا الکترود (بخش چهارم)

در سه قسمت پیشین این مقاله با انواع سیم جوش (الکترود) و موارد استفاده آنها آشنا شدیم. در قسمت پایانی با الکترود مس دی‌اکسید شده ۱۸۹ و جوشکاری تیتانیوم آشنا خواهید شد.

 

الکترود مس دی‌اکسید شده 189

این نوع الکترود طوری طراحی شده که به روش جوشکاری قوس محافظتی (SMAW) بر روی مسهای دی‌اکسید شده، چدن و ​​فولاد استفاده می‌شود ویک اتصال متالورژی تولید می‌کند که از نظر مکانیکی سالم باشد. الکترودهای 189 باید با قطبیت معکوس DC کار کنند تا مقاومت کششی تا ۱۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ایجاد کنند.

جوشکاری تیتانیوم

جوشکاری تیتانیوم

در حالی که تمیز کردن قطعات در مورد انواع دیگر مواد بسیار مهم است، اما در مورد تیتانیوم یک ضرورت است. قطعات تیتانیوم قبل از اینکه بتوانند با هم جوش داده شوند، باید حتی از اثر انگشت روغنی پاک شوند. اطمینان حاصل کنید که تمام قطعات خود را با یک برس فولادی تمیز کرده‌اید. برسی که فقط برای تیتانیوم استفاده شده است وگرنه قطعه را آلوده می‌کند. پس از انجام این کار، همه چیز را با تمیز کننده قطعات پاک کنید تا مطمئن شوید که روغن باقیمانده از بین رفته است. در حین انجام این کار از دستکش استفاده کنید تا از مالیده شدن روغن‌های دیگر به فلز جلوگیری شود.

خود ِجوشکاری بهتر است درون محفظه‌ای انجام شود تا گاز آرگون شما در داخل و اطراف قطعات جریان یابد. اگر اجازه دهید الکترود به اکسیژن برسد، می‌تواند یک قطعه را آلوده کند. همه این جنبه‌های مختلف باید قبل از شروع جوشکاری تیتانیوم مورد توجه قرار گیرند. چون برای ترکیب شدن، تیتانیوم یکی از سخت‌ترین فلزات است بسیار مهم است که شما همه مراحل را یک به یک اجرا کنید.

در همین زمینه:  بهترین مواد برای جوشکاری

تیتانیوم با استفاده از جوشکاری گاز بی اثر تنگستن (TIG) جوش داده می‌شود و باید از میله تیتانیوم ۹۰ سانتی به همراه الکترود استفاده ‌کنید. این پیوندی ایجاد می‌کند که به شما مقاومت کششی تا ۱۱۰۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌دهد.

 

طبقه‌بندی میله جوشکاری به چه معناست؟

بیایید نگاهی به ترتیب طبقه‌بندی میله جوش بیندازیم و ببینیم هر بخش آن به چه معناست. اولین رقم نشان می‌دهد که میله می‌تواند برای چه نوع جوشکاری استفاده شود. این به طور معمول یک E است که مشخص می‌کند برای جوشکاری قوس استفاده می‌شود. دو یا سه عدد اول مقاومت کششی را نشان می‌دهد. این مقدار پوند در اینچ مربع است که این ماده می‌تواند تحمل کند بدون اینکه از هم جدا شود. رقم سوم یا چهارم مشخص می‌کند که کدام موقعیت باید برای جوشکاری استفاده شود. رقم ۴ یا ۵ به شما می‌گوید که الکترود چه روکشی دارد و چه نوع منبع برقی برای آن مناسب است.

به عنوان مثال، بیایید طبقه‌بندی E6010 را معنا کنیم. E به ما می‌گوید که این میله برای جوشکاری قوس استفاده می‌شود. دو رقم بعدی نشان می‌دهد که دارای استحکام کششی 60000 پوند بر اینچ مربع است. عدد۱ نشان می‌دهد که می‌تواند در همه موقعیت‌ها استفاده شود و صفر نشان می‌دهد که این نوع میله‌ها باید با سیستم DCRP (قطب معکوس جریان مستقیم) استفاده شوند. در حالی که فهمیدن همه اینها می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، بعد از اینکه چندین بار آن را انجام دادید، در این کار ماهر خواهید شد.

جوشکاری مس

نتیجه

در حالیکه بعضی از میله‌ها را می‌توان روی انواع مختلفی از فلزات استفاده کرد، توجه به این نکته مهم است که فلزات عجیب و غریب موجود در این لیست به میله‌هایی نیاز دارند که به طور خاص برای آن ماده طراحی شده باشند. با این حال، هرگز تصور نکنید که فقط به دلیل برخورد با فولاد ساده قدیمی، میله جوشکاری می‌تواند از یک نوع معمولی باشد. همیشه بهتر است مطمئن شوید که جوشکاری باید روی چه نوع فولادی انجام شود تا با اطمینان، از مناسب‌ترین نوع میله استفاده کنید.

در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش پنجم)

پروژه شما هرچه باشد، می‌توانید دستورالعمل‌ها و فیلم‌هایی را پیدا کنید که به شما کمک می کند تا در بسیاری از وبسایت‌های مختلف روند کار را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که از تکنیک‌های طراحی شده برای کار با فلز مورد نظر خودتان استفاده می کنید تا بتوانید قوی‌ترین جوش ممکن را بدست آورید. اجازه ندهید که جوشکاری شما را بترساند، این همان چیزی است که می‌تواند به هر پروژه‌ای که در حال انجامش هستید، طراوت هنری اضافه کند؛ موفق باشید!

منبع: workshopwelding.com