جوش نفوذی کامل به چه معناست؟

جوش نفوذی کامل (به انگلیسی: Full Penetration Weld) نوعی جوش است که ریشه مفصل را کاملاً مصرف می‌کند. این جوش غالباً برای اتصالی که تحت تنش‌های زیادی قرار می‌گیرد بکار می‌رود، چون معمولاً نسبت به جوش نفوذ جزئی مقاومت بالاتری دارد.

یک جوش نفوذی کامل، نوع مطلوبی از جوش است، به چندین دلیل:

  • چون جوش‌های نفوذ جزئی اتصال را به طور کامل مصرف نمی‌کنند، بنابراین ضخامت‌شان به اندازه مواد پایه کناری‌شان نیست و همین باعث می‌شود مقاومت‌شان کمتر از ماده پایه باشد.
  • جوش‌های نفوذ جزئی دارای یک خط مشترک بدون مصرف هستند که می‌تواند به عنوان یک متمرکز کننده تنش هندسی عمل کند. این می‌تواند احتمال خرابی جوش را نسبت به ماده پایه مجاور آن بیشتر کند.
  • از جوش نفوذ کامل می‌توان برای توصیف جوش شیاری یا جوش فیله/ زاویه‌دار استفاده کرد.
  • یکی دیگر از مزایای جوش نفوذی کامل نسبت به جوش نفوذ جزئی، مقاومت در برابر خوردگی است. یک جوش نفوذ جزئی یک خط اتصال ناموزون را به جا می گذارد که می تواند محل جمع آوری مواد خورنده باشد و اختلافات سطحی ایجاد کند که در نهایت منجر به خوردگی شود. ولی در صورت جوشکاری صحیح، یک جوش نفوذی کامل این خطر خوردگی را ندارد.

جوش نفوذی کامل

جوش نفوذی کامل چیست؟

این یک سوال کاملاً متداول است و هیچ راهی برای پاسخ دادن به آن، بدون وجود بعضی از تصاویر وجود ندارد.

یک جوش نفوذی کامل می‌تواند یک جوش واقعاً ضخیم باشد که تراش خورده و سپس به‌وسیله چندین مرحله جوشکاری پر شده باشد، یا می‌تواند یک اتصال ورق فلزی با ضخامت ۰.۰۲۰ باشد که بدون نیاز به شیار v  انجام گرفته است. نمادهای جوشکاری با توجه به نوع اتصال متفاوت هستند.

در همین زمینه:  ۵ نکته حیاتی در مورد جوشکاری ایمن گالوانیزه

در اینجا مثالی وجود دارد: مثلا از اتصال مفصل ۰.۱۲۰ استفاده می‌کنیم که می‌تواند یک جوش نفوذی کامل و بدون هیچگونه خط مورب باشد. نماد جوشکاری برای جوش نفوذ کامل می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:

 

در این مثال پر کردن یک شکاف ۱.۸ مد نظر است.

این یک جوش نفوذی کامل است چون بدون در نظر گرفتن عمق، انجام می‌شود. این یک قانون است که اگر عمق نفوذ در نظر گرفته نشود، فرض بر این است که باید یک جوش نفوذی کامل انجام بگیرد.

مثال دیگر از جوشکاری نفوذی کامل این است:

نماد جوش یک جوش شیار مورب را نشان می‌دهد که از نوع نفوذی کامل است. مجدداً به دلیل عدم در نظر گرفتن عمق نفوذ، فرض بر این است که جوشکاری از نوع نفوذی کامل است.

آخرین مثال این نماد جوش نفوذ جزئی است:

توجه داشته باشید که ۳.۸ در زاویه انحراف نیست اما ۲.۱ هست.

۳.۸ عمق نفوذ یا عمق خط مورب را نشان می‌دهد. در‌حالیکه ۲.۱ نشانگر عمق نفوذ لازم است.

 

نکته‌ای که باید بخاطر بسپارید این است که نمادهای جوش به نوعی، پیچیده هستند و درک آنها کمی طول می‌کشد. و حتی در آن صورت، اگر دایم با این نمادها سر و کار نداشته باشید و همیشه از آنها استفاده نکنید، ممکن است برخی موارد را براحتی فراموش کنید.

اغلب دیده می‌شود که مهندسان وقتی که واقعاً قصد دارند جوش نفوذ جزئی را مشخص کنند، ابعاد را کنار می‌گذارند.

این می‌تواند باعث صرف وقت و هزینه زیادی شود، بنابراین اگر در مورد نماد جوشکاری شک دارید و در شرایطی کار می‌کنید که به مهندسین مربوطه دسترسی دارید، ایده خوبی است که سوالات خود را از آنها بپرسید. زیرا یک بار دیگر تکرار می‌کنیم که اگر ابعاد کنار گذاشته شود، مسلما با یک جوش نفوذی کامل سر و کار دارید.

در همین زمینه:  صنعت جوشکاری در سال جدید

و اما آخرین تصویری که ممکن است کمک کند:

در اینجا برخی دیگر از نمادهای جوش شیاری وجود دارد که برای به تصویر کشیدن جوش‌های نفوذ کامل بکار می‌روند.

منبع: weldingtipsandtricks.com