جوشکاری ورق فلزی نازک (بخش دوم)

روش TIG برای جوشکاری ورق‌ فلزی نازک

با روش جوشکاری TIG كنترل بیشتری بر روی انرژی ورودی ایجاد می‌شود. می‌توانید آن را از طریق اندازه الکترودی که استفاده می‌کنید و همچنین از طریق تکنیک پالس تنظیم کنید. این روش، همچنین به شما امکان می‌دهد تا قوس را بر روی یک منطقه خاص بهتر متمرکز کنید.

جوشکاری ورق فلزی نازک

نکات و ترفندهایی برای برای جوشکاری ورق‌ فلزی نازک

  • از الکترود کوچکتر از ۸/۱ اینچ (حدود ۵/۴ سانتیمتر) استفاده کنید، چون در حرارت پایین شروع به کار آنها راحت‌تر است.
  • از سیم نازک‌تر از ماده پایه استفاده کنید.
  • برای استفاده بر روی ورق‌های نازک آلومینیوم از منبع تغذیه مبتنی بر برق متناوب استفاده کنید.
  • از الکترود نوک تیز برای بهتر ثابت نگهداشتن ِقوس استفاده کنید چون کجی ِآن را به حداقل می‌رساند.

روش جوشکاری TIG بر روی مواد مختلف قابل استفاده است و تقریباً روی همه آنها عملکرد فوق العاده‌ای دارد. مطابق هر مفصل و نیازهای مربوط به آن، می‌توانید هر یک از آنها را با یکی از تکنیک‌های زیر ترکیب کنید:

 

جوشکاری پرشی

در این روش، با ساختن اتصالات متناوب کوک‌مانند، می‌توانید ظاهر نامنظم و تاب‌دار مهره را به حداقل برسانید. در جوشکاری پرشی، شما مفصل را به قطعات مساوی تقسیم می‌کنید و فقط انرژی را به سمت بخش‌های متناوب هدایت می‌کنید. از طریق تکنیک پرش، می‌توانید مقدار انرژی را که هر بخش در آن واحد در معرضش قرار می‌گیرد کاهش دهید تا خطر خرابی مفصل کم شود. نتیجه این امر یک اتصال ظاهری مرتب با دوام ِزیاد است.

در همین زمینه:  موارد استفاده انواع سیم جوش یا الکترود (بخش اول)

 

میله‌های پشتیبان

برای کاهش خطر سوختن ورق، می‌توانید قطعه کار را به میله‌های خنک وصل کنید. در حالی که قطعات را از جلو گرم می‌کنید، میله‌ها آنها را از عقب خنک نگه می‌دارند و به این ترتیب با تنظیم حرارت ورودی، خطر خرابی درز ِجوش کم می‌شود.

 

طراحی متناسب و مشترک

اتصالات ورق‌های نازک با حقه‌هایی همراه است. مثلا شما باید اطمینان حاصل کنید که آنها کاملاً در کنار هم قرار گرفته‌اند، چون حتی کوچکترین سوراخ‌ها به عنوان سوختگی باعث ایجاد مفاصل ضعیفی می‌شوند. برای جلوگیری از این پدیده، قبل از شروع به جوشکاری مطمئن شوید که هر دو فلز کاملاً با یکدیگر مطابقت دارند.

با ورق‌های نازک‌تر جای خطایی ندارید چون مواد زیادی وجود ندارد که بتوانید درمحل جوش دوباره هدایت‌شان کنید. قانون اینست: دو بار اندازه گیری کن و یک بار برش بزن. اگر بتوانید آن را مدیریت کنید، با خطر از بین رفتن مفصل مواجه نخواهید شد.

جوشکاری ورق فلزی نازک

نحوه پیوستن ورق نازک به ورق ضخیم

هنگام جوش دادن یک ورق ضخیم ‌به ورقی نازک‌تر، مثلا ۲۲ گِیجی، شما فقط از یک روش بافت یا تکنیک جوشکاری پرشی استفاده نخواهید کرد. آنها مفید نخواهند بود چون با آنها به سطوح نفوذ بالا نخواهید رسید.

در عوض، آنچه باید انجام دهید این است که ابتدا همه پرچ‌ها/ میخ‌ها را در جای خود قرار داده و نگه دارید. سپس، شما باید انرژی را به سمت ورق فلز ضخیم‌تر هدایت کنید. مطمئن شوید که به خوبی در سمت لبه مفصل کار می‌کنید. با انجام این کار می‌توانید مطمئن شوید که گودال جوش به نازک‌ترین ورق فلز هم می‌رسد و برای جوش توانایی نفوذ فراهم است.

در همین زمینه:  جوشکاری گل‌میخ به زبان ساده

برای این کار، میزان آمپراژ و دما را مطابق با نیاز ورق سنگین‌تر تنظیم می‌کنید، به این معنی که هر دو نسبتاً بالا خواهند بود. منبع انرژی را به خوبی از ورق نازک‌تر دور کنید چون در غیر این صورت، در اثر سوختگی سوراخ می‌شود. این جوشکاری کمی طول می‌کشد اما همین که شروع به کار کنید، روند کار نسبتاً ساده‌تر می‌شود.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که با انتخاب مناسب ِروش جوشکاری، سیم پرکننده و انرژی ورودی ِکنترل‌شده، می‌توانید یک جوشکاری کامل و بی‌نقص انجام دهید.

منبع: weldingheadquarters.com