نماد سایت آلیاژ جوش پارسه

تفاوت بین جوشکاری سیم‌جوش و جوشکاری الکترود

دنیایی که ما ساخته‌ایم ماشینی است که متوقف نمی‌شود؛ نه تنها به معنای مجازی کلمه بلکه در واقعیت هم. آیا می‌توانید تصور کنید که فرآیندهای خیلی پربازده بدون ماشین‌ها چگونه خواهند بود؟ و می‌دانید که برای ایجاد ماشین‌ها، باید قطعات را به هم جوش بدهید؟ و مهم‌تر از همه، باید بدانید که در هر قطعه با هر جنسیتی چه نوع جوشکاری راحت‌تر است. به همین دلیل است که این نوشتار را به تفاوت‌های جوشکاری سیم‌جوش و الکترود اختصاص داده‌ایم. پس قدم به قدم پیش می رویم!

 

جوشکاری سیم‌جوش چیست

جوشکاری سیم مستقیم که با نام جوشکاری میگ/مگ (MIG/MAG) هم شناخته می‌شود، فرآیندی است که در آن با تولید یک جریان گرمای پیوسته، یک قوس الکتریکی از سیم‌جوش به جسم فلزی که قرار است جوش داده شود، ایجاد می‌شود.

برای تولید جوش همگن با این سیستم، باید از گاز محافظی استفاده کرد که از تماس اکسیژن و نیتروژن جلوگیری کند. به همین دلیل نام میگ/مگ، مخفف گاز بی اثر فلزی (میگ) و گاز فعال فلزی (مگ) است.

 

ویژگی‌های جوشکاری میگ/مگ

این فرآیند جوشکاری از جمله ویژگی‌های زیر را دارد:

کاربردهای جوشکاری سیم‌جوش

جوش سیم نه تنها در تعمیرگاه‌ها بلکه در خیلی از فرآیندهای صنعت جوشکاری استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، به طور گسترده در ساخت خطوط لوله، ساخت مخازن هیدرولیک، ساخت و سازهای فلز و حتی در کشتی سازی و صنایع پردازش ورق فلز بکار می‌رود.

 

مزایا و معایب جوشکاری سیم‌جوش

جوش سیم پیوسته یا میگ/مگ مزایای زیادی به شرح زیر دارد:

اگر جوشکار با تجربه باشد، این می‌تواند یک فرآیند خودکار یا نیمه اتوماتیک باشد که آسان‌تر است.

جوشکاری سیم دارای معایب زیر است:

 

 جوشکاری الکترود چیست؟

جوشکاری الکترود یا جوشکاری قوس الکتریکی دستی (SMAW)، اولین فرآیند جوشکاری است که به کارآموزان جوشکاری آموزش داده می‌شود.

در این روش، قوس الکتریکی از تماس بین الکترود و قطعه کار ایجاد می‌شود و با تشکیل یک اتصال کوتاه بین دو قطب، جریان بعدی امکان پذیر می‌شود. قوس می‌سوزد و گرمای لازم همجوشی را ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های جوشکاری الکترود

این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

 

کاربردهای جوشکاری الکترود

جوشکاری الکترود عمدتاً در ساخت خطوط لوله و ساخت و سازهای فولادی (استیل) استفاده می‌شود، اگرچه در صنعت فلز هم به طور گسترده بکار می‌رود.

 

مزایا و معایب جوشکاری الکترود

مزایای جوشکاری الکترود به شرح زیر است:

اما جوشکاری الکترود هم اشکالاتی دارد:

تفاوت بین این جوشکاری با الکترود و سیم‌جوش

حالا که ویژگی‌های هر دو نوع جوش را دیدیم، تفاوت های آنها را بررسی و آشکار خواهیم کرد. با در معرض دید قرار گرفتن این تفاوت‌ها، انتخاب یکی یا دیگری آسان‌تر خواهید بود.

و البته گران‌تر است چون علاوه بر بهره‌وری بیشتر، نتیجه نهایی‌اش حرفه ای‌تر است چون پرداخت‌های بهتری دارد.

حالا دیگر تفاوت‌های جوشکاری سیم و الکترود را می‌دانید. شاید انتظار نداشتید دنیای جوشکاری اینقدر وسیع باشد؛ خب این که چیزی نیست، خیلی بیشتر از اینها هم هست! وبلاگ ما را زیر نظر داشته باشید تا اگر شما هم به اندازه ما از طرفداران دنیای ماشین‌کاری و جوشکاری هستید، حتی یک مقاله را از دست ندهید.

منبع: Talleres Maf

 

خروج از نسخه موبایل