بهترین راه‌های جوشکاری فولاد زنگ‌نزن (فولاد ضدزنگ)

فولاد زنگ‌نزن یک ماده ساختمانی محبوب است که به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی، سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته است. جوشکاری فولاد زنگ‌نزن چالش‌های منحصر به فردی ایجاد می‌کند که باید قبل از اجرای پروژه، مورد توجه قرار گیرد.

فولاد زنگ‌نزن چیست؟

فولاد زنگ‌نزن یک آلیاژ مبتنی بر آهن و حاوی مقادیر متغیر کروم است؛ درجه کروم می‌تواند از ۱۱٪ تا ۳۰٪ متفاوت باشد که هر یک از این تغییرات با ویژگی‌های شیمیایی کمی متفاوت، بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.

فولاد زنگ‌نزن همچنان به محبوبیت خود ادامه می‌دهد چون یک ماده قوی است که در برابر بسیاری از خوردگی‌های ناشی از مایعات، گازها و مواد‌شیمیایی مقاوم است. در حقیقت، از آنجا که بسیاری از درجه‌های فولاد زنگ‌نزن می‌توانند درجه حرارت سرد و گرم را تحمل کنند، برای صنعت لوله‌سازی و نفت مناسب‌اند؛ همچنین رستوران‌ها و کارخانجات تجهیزات مواد غذایی و پزشکی، بر روی مقاومت این فلز نسبت به رشد باکتری متکی‌اند که آن را به بهترین گزینه برای تهیه مواد غذایی و احتیاجات پزشکی برای حمل مواد شیمیایی خورنده مبدل کرده است.

از طرف دیگر، فولاد زنگ‌نزن فلزی گران‌قیمت است و وقتی صحبت از جوشکاری این ماده ارزنده می‌شود، به دلایل مختلفی می‌تواند یک انتخاب دشوار باشد.

در همین زمینه:  ۷ ترفند که جوشکاری ورق استیل را ارتقاء می‌دهد

 

آیا جوشکاری فولاد زنگ‌نزن مشکل است؟

فولاد زنگ‌نزن گرما را بطور کارآمدی حفظ می‌کند که باعث می‌شود جوشکاری آن به خصوص برای یک جوشکار تازه‌کار کمی دشوارتر باشد. در دمای جوشکاری بیش از حد، فولاد ضد زنگ می‌تواند تاب بخورد و حتی در طی فرآیند ِخنک‌سازی خم شود. همچنین از نظر زیبایی‌شناسی می‌تواند بسیار حساس باشد چون هر لکه و خراشی را نشان می‌دهد.

فولاد زنگ‌نزن چیست

بهترین نوع جوشکاری برای فولاد زنگ‌نزن

بسته به این که می‌خواهید به چه نتیجه ای برسید، فولاد زنگ‌نزن را می‌توان با جوشکاری قوس فلزی محافظت شده (MIG) ، جوشکاری قوس تنگستن گاز (TIG) و جوشکاری دستی قوسی جوش داد که نتیجه هر یک، کمی متفاوت خواهند بود. برای یافتن بهترین فرآیند جوشکاری برای پروژه خود، عوامل زیر را در نظر بگیرید: سطح مهارت جوشکار، زیبایی قطعه نهایی از جمله ظاهر رسوب جوشکاری، ضخامت فلز، به علاوه هزینه‌ها و عوامل زمانبندی پروژه. اگر هنر در درجه اول اهمیت باشد، ظرافت جوشکاری TIG می‌تواند مناسب باشد، اما اگر سرعت و کارایی در اولویت باشد، جوشکاری MIG گزینه بهتری است.

 

کدام روش جوشکاری برای فولاد زنگ‌نزن بهتر است؟

جوشکاری TIG به دلیل دقت زیادش شناخته شده است و به همین دلیل فرآیند ابتدایی پروژه‌هایی است که نیاز به جوشکاری‌های تمیز و کنترل شده دارند، به ویژه روی مواد کم‌مصرفی مثل آلیاژهای فولاد زنگ‌نزن یا آلومینیوم. اگرچه در این روش جوش‌های زیبایی ایجاد می‌شود، اما کُندترین روند جوشکاری است و به یک جوشکار باتجربه و با تکنیک عالی نیاز دارد. همچنین کنترل کجی فلز در این روش آسانتر است.

در همین زمینه:  انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش سوم و پایانی)

جوشکاری MIG انتخاب بهتری برای مشاغلی است که به ظاهر و ‌ظرافت کار متکی نیستند، ولی به اتمام موثر ِکار و مقرون به صرفگی آن نیاز دارند. جوشکاری MIG روی فلز زنگ‌نزن از تجهیزات ساده‌ای استفاده می‌کند که به راحتی قابل حمل هستند و به همین دلیل برای کارهای تعمیر و نگهداری و تعمیرات یک انتخاب محبوب است. فاکتورهای دیگری که باید در نظر گرفت، عبارتند از: هزینه‌ها و مشخصات فلز پرکننده، پیچیدگی تجهیزات و سطح تجربه جوشکار.

 

نکته حرفه‌ای برای بهترین روش‌ها

یکی از راه‌های جلوگیری از تاب‌خوردگی هنگام جوشکاری فولاد زنگ‌نزن، بستن یک قطعه برنج یا مس در پشت درز جوش است. این روش به عنوان مکانیزم خنک کننده، با جذب گرما از سوختن جلوگیری می‌کند و می‌تواند به جوشکاری دائمی کل درز کمک کند.

 

آیا فولاد زنگ‌نزن جوش خورده زنگ می‌زند؟

با اینکه در شرایط عادی، فولاد زنگ‌نزن در برابر هر نوع خوردگی مقاوم است، ولی می‌تواند در شرایط سخت، زنگ بزند. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که لایه اکسید کروم، یا همان عنصر محافظ ضد زنگ در برابر زنگ زدگی، از بین رفته یا برداشته شود. بعضی اوقات این اتفاق در حین جوشکاری، چه در حین گرم شدن و چه در فرآیند خنک‌سازی رخ می‌دهد.

حتی در جوشکاری TIG هم، زنگ‌زدگی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جوشکاری فولاد زنگ‌نزن باشد. به همین دلیل تمیز کردن و آماده‌سازی فلز قبل از شروع بسیار مهم است. با یک قطعه از فولاد ضد زنگ درست تمیز شده و از پیش آماده شده، در طی فرآیند جوشکاری اکسید کروم ِداخل آن در برابر زنگ زدگی به عنوان یک مهر و موم محافظ عمل می‌کند. این می‌تواند به فولاد ضد زنگ کمک کند تا خود را در اثر تغییر رنگ و علائم دائمی بهبود ببخشد.

در همین زمینه:  الکترود و اصول جوشکاری (بخش اول)

جوشکاری فولاد زنگ‌نزن

اهمیت آماده‌سازی فولاد زنگ‌نزن جهت جوشکاری

برای آماده‌سازی و تمیز کردن فلز زنگ‌نزن قبل از جوشکاری، یک ابزار جداگانه داشته باشید. چرا؟ چون این فلز نسبت به هر مقدار از فولاد کربن بسیار حساس است. اگر روی هر یک از ابزارهای شما مانده فولاد کربن باشد و بعد با فولاد زنگ‌نزن تماس بگیرد، با تاثیر بر روی محصول نهایی، باعث زنگ زدگی آن می‌شود. حتی ذرات گرد و غبار فولاد کربن هم می‌تواند تهدیدی باشد و باید در مناطق جداگانه‌ای از محیط کار نگهداری شود.

 

جوشکاری با فولاد زنگ‌نزن چالشی قابل قبول است

جوشکاری فولاد زنگ‌نزن دارای مزایا و چالش‌های خود است، اما نتیجه نهایی ارزشش را خواهد داشت که آنها را در روند کار خود مورد توجه قرار دهید. تکمیل مهارت‌های جوشکاری با استفاده از این ماده ارزشمند و مرسوم، باعث صرفه‌جویی در هزینه و وقت شما می‌شود. از همه مهمتر، می‌تواند نتیجه‌ای زیبا و حرفه‌ای ایجاد کند که به مهارت‌های جوشکاری شما در بازار کار، جلوه بیشتری می‌بخشد.

 

منبع: americantorchtip.com