نماد سایت آلیاژ جوش پارسه

عیب‌یابی جوش: ۱۲ مشکل رایج در جوشکاری و نحوه رفع آنها

وقتی در حال یادگیری یک مهارت جدید هستید یا در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرید، احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهید شد. در چنین مواقع، باید بتوانید تشخیص دهید مشکل چیست و و چگونه می‌شود آن را برطرف کرد. در این نوشتار رایج‌ترین عیوب جوشکاری را که ممکن است هنگام جوشکاری با آن مواجه شوید به شما معرفی می‌کنیم و یادتان می‌دهیم که چگونه آنها را بشناسید و به رفع یا پیشگیری از ایجاد آنها اقدام کنید:

 

۱. تخلخل در جوشکاری

تخلخل زمانی اتفاق می‌افتد که عناصر موجود در جو، جذب حوضچه جوش مذاب شوند. این گازها بعد از جامد شدن فلز به دام می‌افتند و آن وقت شما می‌مانید و یک جوش پر از سوراخ. تخلخل به دلیل حباب‌های کوچک به جا مانده اغلب با نام «پنیر سوئیسی» هم شناخته می‌شود.

علت تخلخل:

نحوه پیشگیری یا رفع تخلخل در جوشکاری:

۲. ترک در جوشکاری

سه نوع ترک وجود دارد:

ترک داغ

زمانی اتفاق می‌افتد که فشار روی حوضچه جوش خیلی زیاد باشد یا به اجبار خیلی سریع سرد شود.

ترک سرد

مواد غیرقابل انعطاف، فشار پسماندها (ناشی از ارتعاش یا خم شدن مداوم) و هیدروژن قابل انتشار در داخل فلز، همگی می‌توانند ترک‌های سرد ایجاد کنند.

ترک دهانه

زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای یک جوش به درستی پر نشده باشد که در این صورت یک نقطه ضعیف شکل می‌گیرد و می‌تواند ترک بخورد.

گاهی اوقات، ترک فوراً ایجاد نمی‌شود، و تا روزها، ماه‌ها یا سال‌ها بعد، فلز شروع به ترکیدن می‌کند یا ترک ایجاد شده، بزرگ‌تر می‌شود. مشکل ترک خوردگی در جوش اینست که شما نمی‌توانید به سادگی به آن برگردید و پرش کنید: بلکه باید آن قسمت از جوش یا کل جوش را بردارید و دوباره از اول شروع کنید. اگر بتوانید از همان اول از ایجاد ترک جلوگیری کنید، در زمان و تلاش‌تان صرفه جویی می‌شود.

علت ترک در جوشکاری:

نحوه پیشگیری یا رفع ترک در جوشکاری:

۳. بریدگی کنار جوش

این بریدگی زمانی اتفاق می‌افتد که جوش بیش از حد پهن شود، فلز پایه در امتداد لبه‌ها فرو برود (به دلیل جوش ضعیف)و مواد پرکننده کافی برای پر کردن شکاف وجود نداشته باشد؛ در این وضعیت شما با یک شیار بر روی جوش باقی می‌مانید.

علت بریدگی کنار جوش:

نحوه پیشگیری یا رفع ریدگی کنار جوش:

 

۴. هم‌پوشانی جوش

همپوشانی تقریباً برعکس ترک کنار جوش است. در این حالت در جوش بیش از حد مواد پرکننده وجود دارد و دستگاه خیلی سرد کار می‌کند (چون آمپراژ کافی نیست) و نوع مفصل ِکارتعیین می‌کند که آیا همپوشانی دارید یا خیر. معمولاً کمی حرکات پیچشی همراه با جوش لب به لب وجود دارد و مهره معمولاً روی آنها کمی محدب است. از طرف دیگر، یک جوش فیله باید در محل اتصال صاف باشد. در هر صورت، مهره باید به جای آویزان شدن روی لبه‌ها، در آنها ذوب شود.

علت هم‌پوشانی جوش

نحوه جلوگیری یا رفع هم‌پوشانی جوش

 

۵. تاب‌خوردگی (اعوجاج) در جوشکاری

در حالت اعوجاج یا تاب‌خوردگی که در آن فلز قادر به مقابله با انبساط و انقباض ناشی از گرمایش و سرمایش نیست، اغلب فلز شروع به کشیده شدن و تاب برداشتن می‌کند. در خیلی از مواقع، به این معناست که گرمای بیش از حد در صفحه وجود دارد (نه فقط در محل اتصال) که فلز قادر به تحمل آن نیست.

علت تاب خوردگی (اعوجاج) در جوشکاری

نحوه پیشگیری یا رفع تاب خوردگی (اعوجاج) در جوشکاری:

 

۶. سوختن جوش

این حالت به معنای واقعی کلمه، سوزاندن فلز است بطوری که ماده پرکننده از طرف دیگرش بیرون می‌زند، یا در موارد شدیدتر، یک سوراخ ایجاد می‌کند.

علت سوختن جوش

نحوه پیشگیری یا رفع سوختن جوش

۷. عدم همجوشی

عدم همجوشی زمانی رخ می‌دهد که فلز جوش به خوبی با فلز پایه ذوب و ترکیب نشود. این اتفاق می‌تواند در بین مهره‌های جوش چند پاسی هم ایجاد شود. اغلب شکاف‌هایی در امتداد لبه جوش وجود دارد که معمولاً با یک مهره جوش تاج بلند مشخص می‌شود. ممکن است نتوانید ببینید که همجوشی تا چه اندازه روی جوش واقعی انجام شده، اما اگر بتوانید آن را با قرار دادن در گیره و شکستنش از هم جدا کنید، خواهید دید که به درستی با هم ترکیب نشده‌اند. شما همچنین می‌توانید همجوشی را با اشعه ایکس یا سایر روش‌های غیر تخریبی بررسی کنید.

علت عدم همجوشی

نحوه پیشگیری یا رفع عدم همجوشی

 

۸. عدم نفوذ مناسب جوش

عدم نفوذ به این معناست که مهره جوش شما تا انتها به محل اتصال وارد نشده و شیار یا ریشه فلز به طور کامل ذوب نشده است. در جوش لب به لب بسیار ساده‌تر دیده می‌شود (که هیچ اتصالی موجود نیست)، چون می‌توانید آن را برگردانید و پشتش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مهره جوش به هر دو طرف جوش نفوذ و کل فضا را پر کرده است. مثل حالت عدم همجوشی، اگر نفوذ کم عمق داشته باشید، جوش می‌تواند برای موقعیت‌های مهم و حساس، معیوب تلقی شود.

علت عدم نفوذ مناسب جوش

نحوه پیشگیری یا رفع عدم نفوذ مناسب جوش

 

۹. ایجاد سرباره در جوش

ورود سرباره زمانی اتفاق می‌افتد که یک قطعه شار می‌ریزد و به حوضچه جوش می‌رسد اما ذوب نمی‌شود؛ بلکه داخل آن به دام می‌افتد و در حین جامد شدن، جوش را آلوده می‌کند. این حالت فقط در جوشکاری استیک و بدون گاز میگ اتفاق می‌افتد که تنها مواردی هستند که از یک فلز پرکننده با هسته شار یا پوششی استفاده می‌کنند که می‌تواند جدا شود. ورود سرباره معمولاً سوراخی را در جوش ایجاد می کند که سرباره را نشان می‌دهد.

 

علت ایجاد سرباره در جوش

نحوه پیشگیری یا رفع سرباره در جوش

۱۰. پاشش جوش

پاشش شامل گلوله‌های فلزی کوچکی‌ست که بعد از اتمام کار، روی سطح جوش را می‌پوشانند. در حین جوشکاری، جرقه‌هایی که از مشعل یا الکترود می‌پاشند، اغلب شامل تکه‌های فلز مذابی است که بعد از سفت شدن در اطراف جوش باقی می‌مانند. آنها در واقع هیچ آسیبی به جوش وارد نمی‌کنند اما مطمئناً بعد از اتمام کار، زمان تمیز کردن شما را ‌افزایش می‌دهند. جوشکاری استیک و میگ اصلی‌ترین فرآیندهای جوشکاری هستند که باعث ایجاد پاشش می‌شوند؛ ولی چند راه وجود دارد که می‌توانید میزان آن را به حداقل برسانید.

علت پاشش جوش

نحوه پیشگیری یا رفع پاشش جوش

 

۱۱. ایجاد دهانه یا سوراخ در جوشکاری

دهانه جوش یک فرورفتگی یا سوراخ در انتهای آنست که به طور کامل پر نشده. دهانه‌های جوش می‌توانند روی هر نوع جوشی اتفاق بیفتند و منجر به ترک شوند؛ بنابراین پر کردن آن در انتهای کار مهم است.

علت ایجاد دهانه یا سوراخ در جوشکاری

فلز پرکننده به اندازه کافی در انتهای جوش رسوب نکرده است

نحوه پیشگیری یا رفع ایجاد دهانه یا سوراخ در جوشکاری

 

۱۲. مهره‌های جوش محدب و مقعر

یک مهره جوش محدب یا مقعر به طور کلی نشانه اینست که چیزی در جوش شما درست نیست. اگر تنظیمات و تکنیک صحیح استفاده شده باشد، جوش باید در برابر فلز اصلی صاف قرار بگیرد.

علت جوش محدب و مقعر

مهره محدب (یا طناب دار) ناشی از موارد زیر است:

مهره مقعر ناشی از موارد زیر است:

نحوه پیشگیری یا رفع جوش محدب و مقعر

تقریباً هر مشکلی که موقع جوشکاری با آن مواجه می‌شوید با آماده سازی مناسب قابل پیشگیری است. ممکن است کار و دردسر زیادی به نظر برسد، اما انجام آن از همان ابتدای کار خیلی سریعتر از برداشتن یک جوش نامرغوب و شروع مجدد خواهد بود.

اگر با فلز کثیف و یک ماشین کالیبره ضعیف شروع کنید، هرگز بهترین جوش را نخواهید داشت. پس صبور باشید و مقدمات کار را با دقت بیشتری انجام دهید.

منبع: UniMig

خروج از نسخه موبایل